Mój zegarek do samochodu
: 10 sty 2018, 22:20
Witam Wszystkich w Nowym Roku
Po długiej przerwie udało mi się pokazać Wam co udało mi się stworzyć przy ogromnej pomocy Bartka w napisaniu programu do mojej samochodowej zabawki.
Głównym powodem jakim kierowałem się przy projektowaniu mojego zegarka do samochodu, była chęć nauczenia się czegoś nowego w pisaniu programów w BASCOM AVR.
Główne założenia projektu:
- wyświetlenie czasu oraz daty na wyświetlaczu LCD 2x16
- pomiar temperatury na zewnątrz samochodu i w środku
- pomiar napięcia pokładowego
- kontrolka otwartych drzwi
- kontrolka gołoledzi po spadku temperatury zewnętrznej poniżej +3stC
- wyprowadzenie gniazda USB do podłączenia smartfona w celu podładowania baterii
- komunikacja z urządzeniem za pomocą aplikacji w smartfonie poprzez bluetooth
- możliwość zapisania i odczytu z pamięci urządzenia daty kolejnego przeglądu technicznego, ubezpieczenia OC/AC.
Sercem zegarka jest mikrokontroler ATmega32 16AU taktowany zewnętrznym kwarcem 11,0592MHz. Do komunikacji ze smartfonem użyłem popularnego modułu bluetooth BTM112. Układ odpowiedzialny za odmierzanie czasu i datę to PCF8583. Wszystkie dane zapisywane są w zewnętrznej pamięci eeprom 24C02.
Do zasilania urządzenia zastosowałem przetwornicę ST1S10, na której wyjściu jest +5V. Moduł bluetooth, konwerter stanów logicznych 74LVC125 zasilany jest napięciem +3,3V ze stabilizatora LDO MCP1703. Temperatura mierzona jest za pomocą czujników DS18B20.
W celu obniżenia poboru prądu przez urządzenie, stabilizator LDO, moduł bluetooth i konwerter stanów logicznych załączany jest MOSFETEM IRLML6402 dopiero po uruchomieniu silnika.
Zgaszenie silnika powoduje wyłączenie bluetooth oraz programowe wyłączenie wyświetlacza LCD.
Układ zmontowany jest na płytce dwustronnej o wymiarach 78mm/48mm. Wyświetlacz połączony jest z płytką zegarka 20 żyłową taśmą. Każdą linię danych w taśmie oddzieliłem masą w celu zminimalizowania zakłóceń. Urządzenie rozpoznaje, który czujnik temperatury jest wewnętrzny, a który zewnętrzny na podstawie ich numerów ID.
Aplikację na smartfona napisałem w Mit App Inventor. Aplikacja ta automatycznie łączy się z zegarkiem po MAC adresie. Oczywiście uprzednio obydwa urządzenia sparowałem.
Cały układ po zgaszeniu silnika pobiera 15,5mA. Trochę mnie ten pobór prądu rozczarował, bo liczyłem, że będzie mniejsze zapotrzebowanie na prąd, ale procesor taktowany takim kwarcem zapewne swoje bierze.
Płytka zegarka będzie umieszczona w obudowie plastikowej. Wyświetlacz zegarka pasuje idealnie w miejsce zegarka fabrycznego, który pokazywał tylko godzinę. Dostępne są trzy ekrany, na których wyświetlane są: Ekran 1 - godzina i data, Ekran 2 - temperatura zewnętrzna i wewnętrzna, Ekran 3 - napięcie w instalacji samochodu. Ekrany te można przewijać za pomocą aplikacji, lub przycisku typu microswitch.
Wsadu do zegarka nie zamieszczam, ponieważ jest tam ogromna część pracy Bartka i nie wiem, czy wyraża na to zgodę.
Oto kilka fotek: Teraz pora na montaż zegarka w samochodzie. Wrzucę tu fotki z samochodu.
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, ale robiłem je telefonem.
Ps. Nie mogę dodać więcej niż 3 zdjęcia.
Po długiej przerwie udało mi się pokazać Wam co udało mi się stworzyć przy ogromnej pomocy Bartka w napisaniu programu do mojej samochodowej zabawki.
Głównym powodem jakim kierowałem się przy projektowaniu mojego zegarka do samochodu, była chęć nauczenia się czegoś nowego w pisaniu programów w BASCOM AVR.
Główne założenia projektu:
- wyświetlenie czasu oraz daty na wyświetlaczu LCD 2x16
- pomiar temperatury na zewnątrz samochodu i w środku
- pomiar napięcia pokładowego
- kontrolka otwartych drzwi
- kontrolka gołoledzi po spadku temperatury zewnętrznej poniżej +3stC
- wyprowadzenie gniazda USB do podłączenia smartfona w celu podładowania baterii
- komunikacja z urządzeniem za pomocą aplikacji w smartfonie poprzez bluetooth
- możliwość zapisania i odczytu z pamięci urządzenia daty kolejnego przeglądu technicznego, ubezpieczenia OC/AC.
Sercem zegarka jest mikrokontroler ATmega32 16AU taktowany zewnętrznym kwarcem 11,0592MHz. Do komunikacji ze smartfonem użyłem popularnego modułu bluetooth BTM112. Układ odpowiedzialny za odmierzanie czasu i datę to PCF8583. Wszystkie dane zapisywane są w zewnętrznej pamięci eeprom 24C02.
Do zasilania urządzenia zastosowałem przetwornicę ST1S10, na której wyjściu jest +5V. Moduł bluetooth, konwerter stanów logicznych 74LVC125 zasilany jest napięciem +3,3V ze stabilizatora LDO MCP1703. Temperatura mierzona jest za pomocą czujników DS18B20.
W celu obniżenia poboru prądu przez urządzenie, stabilizator LDO, moduł bluetooth i konwerter stanów logicznych załączany jest MOSFETEM IRLML6402 dopiero po uruchomieniu silnika.
Zgaszenie silnika powoduje wyłączenie bluetooth oraz programowe wyłączenie wyświetlacza LCD.
Układ zmontowany jest na płytce dwustronnej o wymiarach 78mm/48mm. Wyświetlacz połączony jest z płytką zegarka 20 żyłową taśmą. Każdą linię danych w taśmie oddzieliłem masą w celu zminimalizowania zakłóceń. Urządzenie rozpoznaje, który czujnik temperatury jest wewnętrzny, a który zewnętrzny na podstawie ich numerów ID.
Aplikację na smartfona napisałem w Mit App Inventor. Aplikacja ta automatycznie łączy się z zegarkiem po MAC adresie. Oczywiście uprzednio obydwa urządzenia sparowałem.
Cały układ po zgaszeniu silnika pobiera 15,5mA. Trochę mnie ten pobór prądu rozczarował, bo liczyłem, że będzie mniejsze zapotrzebowanie na prąd, ale procesor taktowany takim kwarcem zapewne swoje bierze.
Płytka zegarka będzie umieszczona w obudowie plastikowej. Wyświetlacz zegarka pasuje idealnie w miejsce zegarka fabrycznego, który pokazywał tylko godzinę. Dostępne są trzy ekrany, na których wyświetlane są: Ekran 1 - godzina i data, Ekran 2 - temperatura zewnętrzna i wewnętrzna, Ekran 3 - napięcie w instalacji samochodu. Ekrany te można przewijać za pomocą aplikacji, lub przycisku typu microswitch.
Wsadu do zegarka nie zamieszczam, ponieważ jest tam ogromna część pracy Bartka i nie wiem, czy wyraża na to zgodę.
Oto kilka fotek: Teraz pora na montaż zegarka w samochodzie. Wrzucę tu fotki z samochodu.
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, ale robiłem je telefonem.
Ps. Nie mogę dodać więcej niż 3 zdjęcia.